Mobile Εφαρμογές, ευκαιρία ή οχι για Έλληνες developers

android app development

Τα τελευταία 2-3 χρόνια η ανάπτυξη εφαρμογών για smart phones γνώρισε μια τεράστια πρόοδο.

Χαρακτηριστικά το Google play store σε ελάχιστο χρόνο προσέγγισε το 1 εκατ. εφαρμογές φτάνοντας με τη σειρά του το app store της Apple που ήταν και ο ηγέτης του χώρου που χάραξε (αρχικά τουλάχιστον) τον δρόμο σε αυτή την νέα βιομηχανία.

Στην Ελλάδα (στο market της google που γνωρίζω και καλύτερα) υπάρχουν 3 ειδών κατασκευαστές εφαρμογών.

android app dev

Εταιρίες που αναλαμβάνουν με κάποιο κόστος να αναπτύξουν μια εφαρμογή για μια άλλη εταιρεία (δες τράπεζες, ψηφιακές παρουσίες κτλ) , εταιρίες startup που έχουν μια ιδέα συγκεκριμένα για mobile (taxi beat, marketcube, pollfish) και οι “ερασιτέχνες” που συνήθως ασχολούνται με απλές και πολλές φορές άκρως σημαντικές και πρακτικές εφαρμογές (παιχνίδια, διασκέδαση κτλ). Στο εξής θα ονομάζω αυτή την ενδιαφέρουσα κατηγορία ως απλά developers!

Πολλές λοιπόν από τις εφαρμογές που δημιουργούν οι developers είναι όντως απλοϊκές με έλλειψη φαντασίας ή δημιουργικότητας, αλλά ταυτόχρονα πολλές άλλες είναι καλαίσθητες και λύνουν τα ψηφιακά χέρια των χρηστών!

Επομένως το ερώτημα που προκύπτει είναι εάν αξίζει για έναν ερασιτέχνη developer να ασχοληθεί με την ανάπτυξη τέτοιων εφαρμογών. Η απάντηση δεν είναι μονοσήμαντη και σίγουρα όχι μοναδική. Όσο πλέον περνάει ο καιρός και οι καινούργιες ιδέες στερεύουν τόσο γίνεται πιο δύσκολο μια εφαρμογή να ξεχωρίσει και να πάει καλά. Ευτυχώς η google ευνοεί αρχικά τις τοπικές εφαρμογές (δηλαδή εφαρμογές που φτιάχνονται στην Ελλάδα κτλ) με αποτέλεσμα να ανεβαίνουν θέση στην κατάταξη της κατηγορίας των, αυξάνοντας περισσότερο την πιθανότητα να τις κατεβάσει περισσότερος κόσμος (χρήστες από την Ελλάδα).

Ο χρόνος που χρειάζεται ένας developer να αναπτύξει μια εφαρμογή ποικίλει από το πόσο δύσκολη είναι η αρχική ιδέα, πόσο πεπειραμένος είναι, αν χρειάζεται να συλλέξει πληροφορίες (πχ εφαρμογή για φαρμακεία, βενζινάδικα) κτλ. Αυτό μπορεί να μεταφράζεται από μερικές εβδομάδες μέχρι και μερικούς μήνες. Αξίζει τελικά τον κόπο;

admob

Εξαρτάται από την οπτική που το βλέπει ο δημιουργός. Εάν επιθυμεί απλά να έχει το “κοινό” του (ναι υπάρχουν και αυτοί) ή τον ενδιαφέρει να κερδίσει χρήματα από αυτό. Για την πρώτη περίπτωση δεν θα αναφέρω τίποτα γιατί η προσωπική ευχαρίστηση δεν μετριέται ή πιο σωστά μετριέται διαφορετικά για τον κάθε ένα ξεχωριστά.

Για αυτούς λοιπόν που επιδιώκουν να κερδίσουν κάποια χρήματα, μέσα από δίκτυα διαφήμισης όπως το admob η απάντηση μάλλον θα ήταν ΝΑΙ αλλά με προσοχή και συγκεκριμένους κανόνες (αν υπάρχουν τέτοιοι τελικά...).

Ένας developer ο οποίος έχει εφαρμογές που έχουν πάνω από 70 χιλιάδες downloads συνολικά μπορεί να βγάζει σταδιακά από 100 μέχρι και 300 $ το μήνα από το admob. (το οποίο κάνει τα δικά του.. δηλαδή μπορεί να σου αφαιρέσει χρήματα στο τέλος, να σε πληρώσει την ημέρα (από τις 4 πρώτες) με τη μικρότερη ισοτιμία, θα σου κρατήσει χρήματα η τράπεζα κατά την μεταφορά κτλ (1) ). Και πάλι βέβαια τα έσοδα δεν είναι λίγα ειδικά στη παρούσα φάση της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε. Αν σκεφτούμε ότι κάποιος νοικιάζει ένα σπίτι περίπου τόσα λεφτά το μήνα.. μας κάνει “ιδιοκτήτες” και χωρίς το χαράτσι.. [Αν θέλεις να είσαι νόμιμος (και καλά θα κάνεις) τα έσοδα αυτά δεν έχουν ΦΠΑ παρά μόνο αυξάνουν το τελικό σου ετήσιο εισόδημα].

Όπως προανέφερα όμως και αυτό είναι συνάρτηση αρκετών παραγόντων.

 

Είναι καλή η ιδέα ώστε να το κατεβάσει κόσμος;

Ρώτησα φίλους μου και μου είπαν ότι είναι ωραία ιδέα; Θα το ήθελαν στο κινητό τους; Πολύ απλοϊκό αλλά είναι μια καλή αρχή.

Πόσο καιρό θέλει για υλοποίηση;

Αν είναι να πάρει μισό χρόνο σίγουρα δεν αξίζει εκτός αν έχω κάτι πρωτοποριακό. Μπορώ να φτιάξω καλά γραφικά μόνος μου ή πρέπει να απευθύνω σε κάποιον;

Μπορώ να το υποστηρίξω με αναβαθμίσεις, ενημέρωση κτλ ;

Είναι ένα επιπλέον κόστος για τον developer να δαπανά χρόνο για να συντηρεί την εφαρμογή του.

Αυτά βέβαια αφορούν το Google Play γιατί στο app store μπορείς να πουλάς την εφαρμογή σου, και να μην εξαρτάσαι τελικά από τα κλικ στη διαφήμιση κάτι που ελπίζουμε να αλλάξει γρήγορα και η Google στο store της στην Ελλάδα.

Τέλος αν μια εφαρμογή έχει πάρα πολλά downloads πάντα μπορείς να διεκδικήσεις και κάποιο banner από κάποια εταιρία (εκτός δηλαδή admob), βέβαια αυτό σημαίνει ότι ο developer κατέχει λίγο και το άθλημα του marketing...που οι περισσότεροι από εμάς αμφιβάλλω..

Εν κατακλείδι νομίζω ότι αξίζει να ασχοληθεί ένας developer με την ανάπτυξη εφαρμογών σκεπτόμενος όμως πάντα το trade-off του χρόνου του και την πιθανότητα να κερδίσει χρήματα ή να αποτύχει αυτό που κάνει.

Γιατί δεν δημιουργούμε όλοι οι developers ένα ελληνικό σύστημα διαφημίσεων; Και να γλιτώνουμε τους μεσάζοντες;

Κυριάκος Κατσαρής

aByte